Här hittar du ofta ställda frågor och svar på dessa. Du kan också söka på ämne eller ord nedan.
- Uncategorized
- Abonnemang
- 1. Vilka abonnemang finns det?More
Kommunikationsoperatören Net at Once erbjuder:
- Gruppanslutet s.k. Triple play-abonnemang (Bredband/TV/Telefoni)
- Gruppanslutet bredband/telefoni-abonnemang
- Delårsabonnemang
- Enskilda tjänster i den öppna plattformen.Utöver detta kommer det även att finnas möjlighet för företag att köpa tjänster i nätet.
- 2. Varför ska jag som bara har vilande abonnemang betala 50:-/månad i serviceavgift?More
Alla medlemmar i den ekonomiska föreningen är delägare av föreningens fibernät och har varit med och finansierat investeringen. Du som har anslutit din fastighet till nätet kan när som helst välja att starta upp någon tjänst i nätet. För att föreningen ska kunna underhålla nätet när något går sönder, bevaka och sätta ut markering av ledningar när någon ska gräva i området, mm behöver alla medlemmar vara med och betala för detta.
- 3. Kan jag säga upp mitt gruppabonnemang och ha min anslutning vilande?More
Alla gruppanslutningar (Triple Play och Bredband & telefoni) för samtliga medlemmar i fiberföreningen är tecknade och bundna på 5 år för att få det låga månadspris som våra abonnemang har. Net at Once räknar då med att deras kostnader för mediabox och annan utrustning ska täckas under denna period. Fiberföreningen måste betala för de beställda abonnemangen under hela avtalstiden och det är därför inte möjligt att säga upp sin gruppanslutning innan dessa 5 år har löpt ut om inte ni själv eller någon i föreningen hittar någon annan medlem som önskar göra tvärtom, d.v.s. byta från vilande till en gruppanslutning och därmed kan ta över er utrustning och ert abonnemang.
- 4. Kan jag teckna gruppanslutning senare?More
Ja, men då tillkommer en startavgift. Man kan teckna gruppanslutning "Triple-play" (bredband/telefoni/tv) eller gruppanslutning bredband/telefoni även efter uppstart, men för Triple play tar Net at Once ut en startavgift på 2.500:- och Sappa tar betalt för TV-boxen med 1.495:-. I övrigt gäller samma priser för abonnemangen. Fraktavgift för utrustningen kan tillkomma.
- 5. Hur gör jag om jag behöver mer än en TV-box?More
Behöver ni mer än en TV-box (max 4 stycken) går detta att beställa detta direkt från Sappa. Detta går att göra först när er första TV-box är registrerad och uppstartad. Kontaktuppgifter till Sappa finns på sappa.se
- 6. Hur ändrar jag fakturatyp och fakturaadress?More
Du kan byta fakturatyp samt ändra faktura- och e-postadress genom att skicka detta via e-post till faktura@gfef.se eller gå in på "Mina sidor" i vår portal https://portal.gfef.se och ändra detta själv. Användarnamn och lösenord till portalen finns på din faktura.
- 7. Vilka fakturatyper finns det och hur ändrar man detta?More
Man kan välja mellan:
- E-postfaktura
- Brevfaktura (20:-/faktura i avgift)
- AutogiroDu byter mellan e-postfaktura och brevfaktura genom att själv ändra detta i på "Mina sidor" i vår portal: https://portal.gfef.se eller skickar e-post till faktura@gfef.se och begär ett byte.
Autogiro beställs via din Internetbank eller via vår hemsida https://gfef.se/autogiromedgivande/.
Vi tillämpar endast alternativet kvartalsfaktura oavsett val av betalningsalternativ.
- 8. Varför måste jag betala för mitt abonnemang en hel månad innan perioden startar?More
Alla tjänster fakturas kvartalsvis i förskott med förfallodatum en månad före den period som betalningen gäller. Detta beror på att Gullspångs fibernät måste hinna få in allas inbetalningar innan fakturan från Net at Once på samtliga abonnemang förfaller till betalning den första dagen i perioden.
Eftersom det vid förfallodatumet för våra fakturor till medlemmarna i fiberföreningarna saknas ca 20% av inbetalningarna och en del medlemmar betalar först efter flera påminnelser behöver vi denna extra månad för att få in pengarna och betala ut dessa till resp. fiberförening så att dessa kan betala för medlemmarnas abonnemang.
Faktureringsdatum | Gullspångs fibernät
Fakturadatum Förfallodatum Avser period 2017-02-02 2017-02-28 April – Juni 2017 2017-05-04 2017-05-31 Juli – September 2017 2017-08-03 2017-08-31 Oktober – December 2017 2017-11-02 2017-11-30 Januari – Mars 2017 - 9. Hur gör jag om mina e-post med fakturor från Gullspångs fibernät hamnar i min skräppost?More
Det har visat sig att en del mottagare av e-postfaktura som har Hotmail/Live/Gmail ibland har problem med att e-posten från oss (faktura@gfef.se) hamnar i e-postens mapp för skräppost. För att undvika detta kan man lägga in i sin e-posttjänst att alltid ta emot e-post från denna avsändare, d.v.s. markera avsändaren som betrodd. För att göra dessa inställningar finns instruktioner nedan: